دکوراسیون آشپزخانه, دکوراسیون خانه

بهترین کابینت برای آشپزخانه شما

انواع جنس کابینت آشپزخانه

کابینت ام‌دی‌اف

رایج‌ترین متریالی که امروزه در آشپزخانه‌های ایرانی کاربرد فراوان دارد، کابینت ام‌دی‌اف است. این متریال، از خرده‌ها و ضایعات چوب طبیعی تشکیل می‌شود که طی فرآیندی متراکم شده و بر روی آن روکش لمینت چسبانده شده است. ام‌دی‌اف، علاوه بر کابینت، در ساخت سایر مصنوعات چوبی مانند انواع میز و سرویس خواب نیز کاربرد دارد و بدین وسیل، دست شما را باز می‌گذارد تا بتوانید اجزای خانه‌تان را با یکدیگر بیشتر هماهنگ سازید.

تنوع رنگ روکش ام‌دی‌اف بسیار بالاست و در مدل‌های طرح‌دار و ساده، براق و مات، تولید می‌شود. کابینت ام‌دی‌اف از نظر ساخت نیز بسیار انعطاف‌پذیر بوده و قابلیت برش آن، بسیار بالاست، به همین دلیل، انواع مدل‌های کابینت که شاید با کمتر متریالی قابلیت ساخت داشته باشد، به راحتی با آن ساخته می‌شود.

مزیت قابل توجه کابینت ام‌دی‌اف، قیمت بسیار مناسب آن نسبت به سایر انواع جنس کابینت است و به همین علت، به کابینت اقتصادی مشهور است. در کنار این امتیاز فوق‌العاده، کابینت ام‌دی‌اف، به آسانی تمیز می‌شود و اگر به درستی از آن مراقبت شود، سال‌های سال می‌تواند به عنوان یک کابینت زیبا در آشپزخانه‌تان کارایی داشته باشد.

کابینت تمام چوب

کابینت‌های تمام چوب، از گذشته تا به امروز، یار دیرین و همیشگی آشپزخانه‌ها بوده‌ و هستند. می‌توان گفت، چوب باکیفیت‌ترین و باارزش‌ترین متریالی است که در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارد و البته باید گفت، گران‌ترین نوع آن نیز هست. ساخت کابینت‌های چوبی، بسیار سخت و زمان‌بر است و به تخصص بسیاری نیاز دارد، زیرا برش‌ها و کنده‌کاری انجام شده بر روی آن، غالبا دست‌ساز بوده و باعث می‌شود کابینت‌های چوبی بسته به نوع آن، به یک اثر هنری در آشپزخانه تبدیل شوند.

مقاومت کابینت‌های چوبی بسیار بالاست، اما نگهداری آن‌ها نیز دشوار است. این کابینت‌ها در مقابل نفوذ آب آسیب‌پذیرند و باید در فواصل منظم، واکس خورده و تمیزکاری شوند.

کابینت‌های چوبی انواع مختلفی دارند؛ نوع چوبی که در ساخت کابینت به کار می‌رود، متفاوت است و ممکن است از درختان مختلفی به دست آمده باشد، همچنین، نوع کابینت چوبی نیز انواع مختلفی دارد و به کابینت‌های تمام چوب، کابینت‌های روکش چوب و انواع دیگر تقسیم می‌شود که هر کدام بنا بر مقدار و نوع چوب بکار رفته در آن، قیمت‌های متفاوتی دارند.

کابینت‌های چوبی، در همه‌ سبکی از دکوراسیون، شامل سبک‌های کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن ساخته و طراحی می‌شوند.

کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس، یکی از درخشنده‌ترین و زیباترین کابینت‌ها در سبک مدرن است. این کابینت به دلیل لایه‌ی پلی‌گلس بکار رفته در آن، ظاهری بسیار شفاف و درخشنده مانند شیشه دارد و نور را با شدت زیادی منعکس می‌سازد. کابینت‌ هایگلاس، یکی از بهترین انواع جنس کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک و کم‌نور به حساب می‌آيد زیرا باعث می‌شود آشپزخانه شما بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر برسد. ماده‌ی اصلی کابینت هایگلاس، ام‌دی‌اف خام است که همانطور که اشاره شد، روی آن با روکش پلکسی‌گس که ظاهری شبیه به شیشه دارد، پوشانده می‌شود.

کابینت هایگلاس به دلیل سطح صاف و صیقلی که دارد، ذرات چربی و گرد و خاک را به خود جذب نمی‌کند و به راحتی نیز تمیز می‌شود. رنگ‌بندی این کابینت بسیار متنوع است و در رنگ‌های شاد و متنوع و در مدل‌های ساده و طرح‌دار دیده می‌شود. قیمت کابینت هایگلاس، مقرون به صرفه است و باعث می‌شود آشپزخانه شما بسیار به چشم آید و بدرخشد.

با وجود تمام محاسن، کابینت هایگلاس، معایبی نیز دارد که از جمله‌ی آن، می‌توان به آسیب‌پذیری آن در برابر خط و خش و ماندگاری اثر انگشت اشاره کرد.

کابینت ممبران

کابینت ممبران نیز همانند کابینت هایگلاس، از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده است. در این  نوع کابینت، ام‌دی‌اف خام پس از طراحی توسط دستگاه cnc ، با یک لایه‌‌ی نازک از پی‌وی‌سی پوشانده می‌شود. به دلیل آنکه پی‌وی‌سی، از جنس پلاستیک است، باعث می‌شود کابینت ممبران، ضد آب باشد و مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشد.

از قابلیت‌ها و ویژگی‌های کابینت ممبران آن است که در مدل‌های کابینت کلاسیک، کابینت نئوکلاسیک و کابینت مدرن طراحی و ساخته می‌شود. انواع طرح‌ها و مدل‌های کابینت کلاسیک را می‌توانید با استفاده از ممبران و با صرف هزینه‌ی بسیار کمتر از کابینت‌های چوبی سفارش دهید و آشپزخانه‌ای زیبا و اشرافی برای خود بسازید. به دلیل آنکه کابینت ممبران، در مقابل نفوذ آب مقاومت دارد، دوام و ماندگاری این کابینت نسبتا بالاست و نحوه‌ی تمیزکاری آن نیز، چندان دشوار نیست.

کابینت ممبران، یکی از بهترین انواع جنس کابینت ، در سبک نئوکلاسیک نیز هست. این سبک که برگرفته از معماری قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است، طراحی نرم و ملایم دارد و نه همانند سبک کلاسیک، شلوغ و پرکار است و نه مانند سبک مدرن، ساده می‌باشد، بلکه چیزی ما بین این دو سبک بوده و طراحی آن بسیار لطیف و آرامش‌دهنده می‌باشد.

کابینت پی‌وی‌سی

کابینت‌هایی که از جنس pvc ساخته می‌شوند، کاملا ضدآب می‌باشند و شما به راحتی و بدون هیچگونه نگرانی می‌توانید آن‌ها را بشویید. کابینت‌های پی‌وی‌سی، از جنس پلاستیک فشرده بوده و وزنی سبک دارند. ازین کابینت‌ها برای زیر سینک ظرف‌شویی، کابینت‌های حمامی و به طور کلی در فضاهایی که مقاومت کابینت در برابر رطوبت مطرح است، استفاده می‌شود.

در ابتدای تولید کابینت‌های پی‌وی‌سی، این کابینت‌ها در رنگ سفید تولید می‌شدند، اما امروزه تنوع رنگ و مدل آن‌ها رو به افزایش است و در رنگ‌های متنوع‌تری نیز تولید می‌شوند.

کابینت‌های pvc قیمتی نسبتا زیاد دارند و در آشپزخانه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از نظر مقاومت در برابر آب، توجیه داشته باشند.

کابینت‌‌های فلزی

کابینت‌‌های فلزی، همانند کابینت‌های چوبی از گذشته در آشپزخانه‌ها وجود داشته‌اند، اما امروزه به دلیل حضور کابینت‌های جدید‌تر که مقاومت و زیبایی بیشتری دارند، حضور آن‌ها در آشپزخانه‌ها بسیار کمرنگ شده، به طوری که می‌توان گفت تقریبا دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌شود، مگر در مصارف خاص که بحث کاهش هزینه مطرح است.

کابینت‌های فلزی قیمت بسیار پایینی دارند و در برابر خط و خش آسیب‌پذیرند، بنابراین در بازه‌های زمانی کوتاه، باید مجددا رنگ‌امیزی شوند تا دوباره زیبایی خود را بدست آورند. زنگ‌زدگی و مقاومت پایین در برابر آب، مشکل دیگری است که استفاده ازین کابینت‌ها را در مناطق مرطوب و رطوبت‌خیز، ناممکن ساخته است.

کابینت اچ‌پی‌ال

کابینت hpl ، یک کابینت مقاوم است که از ترکیب لایه‌های سلولزی و رزین‌های فنولیک ساخته شده است. به گفته‌ی کابینت‌سازان، عمر مفید کابینت hpl ، بیش از سی‌ سال می‌باشد و این کابینت می‌تواند در برابر ناملایمات محیطی، مقاومت بسیار بالایی داشته باشد.

از ویژگی‌های قابل اتکاء کابینت اچ‌پی‌ال، قابلیت شست‌وشو و خاصیت ضد باکتریایی آن است و به همین دلیل ازین کابینت در بیمارستان‌ها و آِزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابینت اچ‌پی‌ال، در برابر فشار، ضربه‌ و حتی حرارت مقاوم است و در برابر مواد شیمیایی و حتی اسیدی، از خود استقامت نشان می‌دهد.

کابینت‌های اچ‌پی‌ال، قیمت بالایی دارند اما با توجه به ویژگی‌ها و امتیازات ویژه‌ای که دارند، همچنین مقاومت و دوام‌شان که نزدیک به سی‌سال زیبایی خود را در آشپزخانه حفظ می‌کنند، یک انتخاب منحصربفرد به حساب می‌آیند و این مزیت،‌ قیمت بالای آن‌ها را توجیه می‌کند.

کابینت جنس hpl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *