دکوراسیون آشپزخانه, دکوراسیون خانه

بهترین ایده برای آشپزخانه کوچک

در ابتدا باید بگوییم، اگر صاحب فضایی کوچک هستید، لازم است با طراحی اصولی و مناسب، نیازهایتان را برطرف کنید و اجازه ندهید کاهش فضا و متراژ، شما را در تنگنا قرار دهد. یک طراحی کاربردی و مناسب، می‌تواند بسیاری از نیازهای شما را بر طرف سازد و راحتی و رفاه را برایتان مهیا سازد. برای رسیدن به این ویژگی‌ها، حتما باید با اصول طراحی مدرن آشنا باشید و چنانچه با این قواعد آشنا نیستید،‌ از طراحان حرفه‌ای کمک بگیرید. فضاسازی و استفاده‌ی بهینه از امکانات، در تخصص طراحان و دکوراسیونرهای داخلی ساختمان است، بنابراین اگر با اصول طراحی آشنا نیستید خود را از دریافت کمک حرفه‌ای متخصصان محروم نسازید.

کابینت‌های مدل آشپزخانه کوچک

کابینت‌ها، اصلی‌ترین اجزای آشپزخانه هستند. اگر صاحب یک آشپزخانه‌ی کاربردی و مفید هستید، بخش اعظمی از آن، مدیون وجود کابینت‌هایی مفید و کاربردی است و اگر فضای شما مناسب و بهینه نیست، کابینت‌هایی که برایتان طراحی شده است، عیب و نقص‌های بسیاری دارد. کابینت‌ها می‌توانند فضای آشپزخانه را هر چند که کوچک و مینیمال باشند، به فضایی مفید و سودمند تبدیل کنند!

در مدل آشپزخانه کوچک ، کابینت‌های شما می‌تواند از زمین تا سقف امتداد داشته باشد، یعنی به صورت یکپارچه تعبیه شده باشد. دستکم در آشپزخانه‌های کوچک و مینیمال می‌توانید یک ردیف دیوار را کابینت‌های یکپارچه تعبیه کنید و از فضای بسیار ایده‌آلی که اینگونه کابینت‌ها مهیا می‌سازند استفاده کنید

در گام بعدی، کابینت‌های دوتکه و ردیف بالایی را تا جای ممکن بلند و نزدیک به سقف تعبیه کنید تا بتوانید وسایل و لوازمی که به آن‌ها احتیاج کمتری دارید را در قسمت‌های بالایی آن قرار دهید.

وجود کشوهای عریض که به طور مناسب، تقسیم‌بندی شده باشند و همچنین دسترسی آن برایتان آسان باشد، یکی دیگر از انواع طراحی‌های مناسب برای مدل آشپزخانه کوچک هستند.

از لوازم و تجهیزات مدرن برای کابینت‌های خود استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از کابینت‌سازتان بخواهید در نقاط خارج از دسترس کابینت‌ها، صفحه‌های چرخان و ریلی قرار دهد و یا امکاناتی ازین دست تا دسترسی بیشتری برایتان مهیا باشد و شما بتوانید از تمام نقاط کابینت‌هایتان‌ استفاده کنید.

گاهی استفاده از یک طبقه‌ی اضافه در کابینت‌ها، گام بسیار بزرگی در فضاسازی خصوصا در کابینت‌هایی که ارتفاع زیادی دارند، پیاده می‌کند که به طور حتم، کابینت‌سازان حرفه‌ای ارزش آن را به خوبی می‌دانند.

در مدل آشپزخانه کوچک از تجهیزات رومیزی و کم‌جا استفاده کنید.

بسیاری از وسایل و ابزارآلات برقی که در آشپزخانه‌های امروزی ما قرار دارند، بدون استفاده هستند و یا امکان جایگزینی آن با مدل‌های کوچک‌تر وجود دارد. به عنوان نمونه، می‌توانید از گاز رومیزی استفاده کنید و از کابینت‌های زیرین آن به عنوان فضایی برای قرار دادن قابلمه‌ها و یا سایر وسایل آشپزی استفاده کنید.

مایکروفر و یا توستر، تجهیزات دیگری است که می‌توانید به راحتی آن را با مدل‌های کوچکتر تعویض کنید و یا در صورتی که مصرفی از آن ندارید، آن‌ها را حذف کنید. اگر از ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنید به جای استفاده از سینک ظرف‌شویی دو یا سه لگنه، از سینک‌های تک‌لگنه و کوچک استفاده کنید و یا هر تجهیزات دیگری که متناسب با سبک زندگی شما، می‌توانند حذف شوند و یا از نمونه‌ی جایگزین کوچکتر استفاده شود.

از کابینت‌های رنگ روشن استفاده کنید.

رنگ‌های روشن، به دلیل بازتاب نوری که دارند، نقش مهمی در دلباز نشان دادن منزل، روشنایی و به طور کلی، بزرگتر نشان دادن متراژ خانه دارند. در مقابل، رنگ‌های تیره، خانه و دکوراسیون را کدر و کوچک نشان می‌دهند؛ بنابراین در مدل آشپزخانه کوچک ، ناگزیر هستیم که از رنگ‌های روشن، برای کابینت‌ها استفاده کنیم.

کابینت‌هایی که به رنگ‌های روشن و خصوصا براق باشند، نور را منعکس می‌کنند و باعث می‌شوند که فضا روشن و دلباز به نظر برسد. این اصل خصوصا در آشپزخانه‌هایی که فضای یکسانی با اتاق نشیمن دارند، بهتر است رعایت شود.

از کابینت‌های ساده و سبک مدرن استفاده کنید.

سادگی با فضای کوچک، به خوبی جور در می‌آید. انبوه وسایلی که امروزه در زندگی ما نقش بازی می‌کنند، به خودی خود، فضای منزل ما را شلوغ و پرازدحام می‌نمایند و زمانی که منزل ما نیز کوچک است، این ازدحام بیشتر به چشم می‌آید.

در مدل آشپزخانه کوچک ، بهتر است از مدل‌های ساده‌ی کابینت استفاده کنید. به عنوان مثال، کابینت‌های سبک کلاسیک، به علت طرح‌های شلوغ و پر نقش‌ونگاری که دارند برای فضاهای کوچک مناسب نیستند و علاوه بر اینکه زیبایی‌شان به چشم نمی‌آید، باعث شلوغی و بی‌نظمی فضا نیز می‌شوند؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌دهیم در مدل آشپزخانه کوچک ، از سبک کابینت‌ مدرن استفاده کنید. کابینت‌های مدرن، ساده طراحی می‌شوند و در ساده‌ترین انواع خود، می‌توانند بدون دستگیره نیز باشند که اتفاقا برای آشپزخانه‌های کوچک و مینیمال بسیار مناسب هستند.

بهترین نوع کابینت برای مدل آشپزخانه کوچک ، که هم براق است و باعث افزایش نور آشپزخانه می‌شود و هم در سبک مدرن طراحی می‌شود، کابینت هایگلاس رنگ روشن، مانند کابینت هایگلاس سفید است. این مدل کابینت‌ها، هم به دلیل براق بودن بازتاب نور بالایی دارند و هم به دلیل رنگ روشن، باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضای آشپزخانه می‌شوند. بنابراین با انتخاب کابینت هایگلاس سفید، یک تیر، با دو نشان زده‌اید!

از مدل آشپزخانه کاملا اوپن استفاده کنید.

در آشپزخانه‌های کوچک و حتی بسیاری از آشپزخانه‌های بزرگ، دیوار یا حایلی فضای آشپزخانه را از سایر نقاط خانه جدا نمی‌کند. این شیوه‌ی طراحی باعث می‌شود، هم فضای نشیمن و هم فضای آشپزخانه، بزرگتر به نظر برسند. در واقع در این شیوه‌ آشپزخانه، بدون دیوار، بدون درب، بدون اوپن و یا کابینت جزیره و یا هیچ‌گونه حایلی طراحی می‌شود. این شیوه چنان زیبا و چشم‌نواز است که در بسیاری از خانه‌های بزرگ نیز اجرا می‌شود، زیرا باعث دلباز بودن محیط و افزایش نور می‌شود و فضایی روشن را ایجاد می‌کند.

در این سبک از طراحی، اگر میز ناهار خوری وجود داشته باشد، در صورت تمایل می‌توانید آن را مابین آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار بدهید.

از کابینت‌های بدون درب یا درب‌شیشه‌ای استفاده کنید.

کابینت‌های درب شیشه‌ای یا بدون درب، باعث ایجاد عمق در آشپزخانه می‌شوند و ازین حیث به بزرگ‌تر دیده شدن آشپزخانه کمک می‌کنند. همچنین قرار دادن یک آینه‌ی بزرگ در آشپزخانه یا کابینت‌هایی که درب آیینه‌ای داشته باشند، راه حل دیگری است که باعث می‌شود، فضای آشپزخانه بزرگتر و عریض‌تر دیده شود!

به نورپردازی آشپزخانه توجه کافی کنید.

نورپردازی مناسب و کافی، نقش مهمی در بزرگتر نشان دادن محیط دارد و زمانی که فضا کوچک است، این اصل، مهم‌تر نیز می‌شود. در مدل آشپزخانه کوچک و مینیمال، باید نورپردازی حرفه‌ای و قوی نیز داشته باشید، تا ازین طریق، فضا بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد.

اگر آشپزخانه شما دارای پنجره یا نورگیر هست، سعی نکنید آن را با پرده یا سایر موانع دیگر بپوشانید؛ هر چه نور بیشتر به فضا بتابد، کوچک‌ بودن آشپزخانه، کمتر به چشم می‌آید.

پیشنهاد می‌شود هم از نورهای زرد خورشیدی و هم نورهای سفید مهتابی استفاده شود تا فضای ایده‌آل‌تری در آشپزخانه ایجاد شود. اگر از کابینت‌های دوتکه استفاده می‌کنید، حتما در زیر کابینت‌های ردیف بالایی، از نورهای مهتابی که در زیر کابینت تعبیه می‌شوند استفاده کنید تا هم سطح کار شما روشن و درخشنده باشد و هم زیبایی آشپزخانه دوچندان شود.

آشپزخانه با جزیره متحرک

 از کابینت جزیره متحرک استفاده کنید.

اگرچه به نظر می‌رسد در مدل آشپزخانه‌ کوچک ، نصب جزیره امکان‌پذیر نیست،‌ اما نوع چیدمان و طراحی آشپزخانه و همچنین متراژ آشپزخانه اگر خیلی کوچک نباشد، می‌تواند یک جزیره کوچک و نقلی را در دل خود جای دهد. پیشنهاد می‌دهیم از جزیره‌ی متحرک استفاده کنید تا امکان جابجایی آن برایتان وجود داشته باشد.

بدیهی است جزیره‌ی آشپزخانه اگر متحرک باشد، نمی‌تواند محل قرارگیری گاز رومیزی و یا سینک ظرف‌شویی باشد، زیرا قرار دادن این وسایل مستلزم این هستند که بتوان زیر جزیره، تجهیزات خاصی را تعبیه کرد. بنابراین پیشخان جزیره متحرک تنها می‌تواند قابلیت تبدیل شدن به میز غذاخوری را داشته باشد و یا از به عنوان کانتر یا پیشخان استفاده نمایید و البته کابینت‌های زیرین آن نیز، قسمتی باشد برای قرار دادن وسایل و لوازم آشپزخانه !

سخن پایانی :

خواسته یا ناخواسته، کوچک بودن آشپزخانه‌های امروزی، بخشی از زندگی امروز ماست و ما باید بتوانیم زندگی امروزمان را با آن آمیخته و هماهنگ کنیم. اگرچه به لطف تکنولوژی و سیستم مهندسی امروز، استفاده‌ی بهینه‌ از فضا، کار چندان دشوار و ناممکنی نیست ؛ تنها کافی‌ است کمی خلاقیت داشته باشیم و از به خیال‌مان کمی بال و پر بدهیم و البته، از مشاوران و طراحان باتجربه کمک بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *