دکوراسیون آشپزخانه, دکوراسیون خانه

با چند نکته ساده آشپزخانه خود را طراحی کنید

طراحی داخلی آشپزخانه

وقتی صحبت از طراحی داخلی آشپزخانه می‌شود، موضوع تنها مربوط به دیدن و تماشا کردن زیبایی‌های یک آشپزخانه نیست؛ بلکه قبل از تمرکز کردن بر جلوه‌های تزئینی و ظاهری فضا، لازم است به همه‌ی فضاهای آشپزخانه توجه کنیم و آن‌ها را به بهترین نحو ممکن چیدمان نماییم تا کارایی بهتری داشته باشند و ما بتوانیم از حداقل فضا، حداکثر استفاده را ببریم.

اگر به طراحی داخلی آشپزخانه علاقه مند هستید در گام اول استفاده از یک کابینت زیبا می‌تواند به شما کمک کند طراحی آشپزخانه را به شکل منظم تری انجام دهید شما می توانید در مقاله انواع کابینت آشپزخانه اطلاعات بیشتری دریافت کنید

طراحی داخلی آشپزخانه

چیدمان لوازم و اثاثیه داخل آشپزخانه مثل یخچال و فریز، اجاق گاز، لباس‌شویی و غیره، نکته‌ای کلیدی در نحوه طراحی داخلی آشپزخانه است. دسترسی ساده و آسان به وسیله‌ها و کاربردی بودن چیدمان لوازم در کنار حس زیبایی و طراوتی که به آشپزخانه می‌بخشند، اصول اساسی طراحی داخلی در هر ‌آشپزخانه‌ای است که باید مد نظر قرار دهید.

طراحی فضای آشپزخانه

همانطور که اشاره شد مسئله کاربردی بودن فضا در آشپزخانه، اولین گزینه‌ی مورد نیاز برای یک طراحی ایده‌ال است. اگر می‌خواهید مثل یک طراح حرفه‌ای آشپزخانه منزل خود را طراحی کنید، نکته اولی که باید مد نظر شما باشد این است که دقت کنید در آشپزخانه‌تان هر چیزی دقیقا در جای مناسب خود قرار بگیرد.

ابتدا تصور کنید برای کار کردن راحت‌ در آشپزخانه، هر کدام از وسایل باید در چه محلی قرار بگیرند؛ طراحی شما از همین نقطه شروع می‌شود. به عنوان مثال، ظرف و ظروفی که برای صرف غذا نیاز است بهتر است در نزدیک‌ترین نقطه به میز نهارخوری یا جزیره آشپزخانه قرار بگیرند.

در یک مثال دیگر، باید توجه کنید اجاق گاز خود را نمی‌توانید کنار پنجره جاسازی کنید، زیرا امکان آتش گرفتن پرده‌ها و همچنین خاموش شدن شعله در کنار پنجره زیاد است.

طراحی فضای داخلی

دقت در این نکته‌ها، پلان ابتدایی یک طراح برای آشپزخانه را شکل می‌دهد.

رنگ آمیزی مناسب

وقتی صحبت از شیک بودن و زیبایی در یک ساختمان به میان می‌آید، بدون شک اولین آیتم ترکیب رنگ آمیزی اجزاء ساختمان است. در مورد آشپزخانه، به جز رنگ دیوارها، طرح و رنگ کابینت‌ها و ترکیب رنگی لوازم منزل نیز، باید مورد توجه شما قرار بگیرد.

رنگ آشپزخانه را باید در هماهنگی با نور محیط انتخاب کنید. هرچه نور محیط در آشپزخانه بیشتر باشد و از رنگ‌های روشن‌تری استفاده شود،  نور، انعکاس بیشتری در فضا خواهد شد و این امر، باعث بزرگتر دیده شدن محیط آشپزخانه می‌شود. این موضوع مخصوصا در طراحی آشپزخانه‌های کوچک باید بیشتر مورد نظر قرار گیرد، چرا که با این روش می‌توانید فضای آشپزخانه را قدری بزرگتر جلوه دهید و فضایی دلباز ایجاد کنید.

انتخاب کابینت آشپزخانه

اغراق نیست اگر بگوییم نیمی از جذبه و زیبایی یک آشپزخانه به انتخاب یک کابینت خوش رنگ، خوش طرح و با کیفیت مربوط می‌شود. اگر کابینت‌هایی که برای آشپزخانه در نظر می‌گیرید طراحی اصولی و درستی نداشته باشند، بدون شک قافیه را در طراحی داخلی آشپزخانه باخته‌اید.

طرحی که برای کابینت‌های آشپزخانه در نظر گرفته می‌شود باید بر مبنای سبک کلی و روح چیدمان لوازم و تزیینات خانه باشد. کابینت سبک کلاسیک و کابینت سبک مدرن، دو انتخاب متفاوت برای طراحی داخلی آشپزخانه هستند. نوع مدل کابینت‌ها و همین طور رنگ آن‌ها باید در راستای این سبک کلی باشد.

به عنوان مثال در تم مدرن، تاکید بر سادگی هر چه بیشتر محیط آشپزخانه است؛ در نتیجه بهتر است کابینت‌های ساده‌ای را انتخاب کنید که فاقد دستگیره و یراق‌آلات اضافی باشند.

توجه کافی به جزئیات

یکی از نکات مهم در طراحی داخلی آشپزخانه که اتفاقا در پاره‌ای از اوقات از آن غفلت هم می‌شود، توجه به کوچکترین جزییاتی است که ممکن است الزاما مربوط به زیبایی آشپزخانه هم نباشد؛ اما باید به آنها دقت و توجه کافی داشته باشید.

اجازه دهید این موضوع را با مثالی نشان دهیم! همه‌ی ما می‌دانیم که به دلیل آشپزی و پخت‌وپز، همیشه مقداری آلودگی و کثیفی در فضای آشپزخانه وجود خواهد داشت و لازم است دائما آشپزخانه را تمیز کرد؛ یکی از نکات ظاهرا ساده‌ای که در طراحی کابینت‌های آشپزخانه باید به آن توجه کرد، رعایت فاصله لازم بین سقف آشپزخانه و بالای کابینت‌هاست تا در صورت لازم، به راحتی بتوانید آن‌ها را از ذرات چربی و گردوخاک تمیز کنید!

در مثالی دیگر، وجود پریز برق به اندازه کافی و در همه نقاط آشپزخانه، موضوعی است که کار کردن در آشپزخانه را دلپذیرتر می‌کند و چنانچه این مهم به خوبی رعایت نشود، برای استفاده از هر وسیله‌ی برقی، باید رنج جست‌وجوی پریز برق را به جان بخرید و یا با یک سیم سیار به دنبال پریز باشید!

نورپردازی کارآمد و حرفه‌ای

ما اوقات زیادی از روز را با عشق و علاقه در حال کار کردن و تهیه‌ی غذا و خوراکی در آشپزخانه هستیم! ازین روست که آشپزخانه را قلب خانه می‌نامند و طراحان به سبک طراحی و دکوراسیون داخلی آن اهمیت به‌ سزایی می‌دهند.

نورپردازی درست در طراحی آشپزخانه

نور کافی، نه تنها در زیبایی آشپزخانه موثر است و نه تنها در بزرگتر دیده شدن یک آشپزخانه کوچک نقش دارد، بلکه اهمیت بزرگتر نورپردازی کافی، حفظ آرامش و روحیه افرادی است که در آشپزخانه حضور دارند. قطعا نور ناکافی، افسرده کننده خواهد بود و این موضوع را حتما طراح باید لحاظ کند.

چنانچه منبع نوری آشپزخانه، از بیرون خانه یعنی نور خورشید باشد، به مراتب بهتر است و در صورتی که نور کافی وجود ندارد، یا آشپزخانه شما فاقد پنجره است، باید با لوستر و دیوارکوب‌های زیبا، کمبود نور فضا را جبران کنید.

نورهای مخفی که در زیر کابینت‌های ردیف بالایی نصب می‌شوند و نورهای سقفی یا هالوژن‌ها، نمونه‌هایی از نورپردازی‌ در آشپزخانه هستند.

اگر به مبحث نورپردازی علاقه مند هستید می‌توانید به مقاله نورپردازی آشپزخانه مراجعه کنید

جایگذاری درست مثلث آشپزخانه

بیشترین رفت و آمد در آشپزخانه، بین سه نقطه اتفاق می‌افتد: اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی! بهترین طراحی برای جانمایی این سه وسیله، قرار دادن آنها در سه کنج یک مثلث فرضی است که به مثلث کار یا مثلث طلایی آشپزخانه معروف است. طراحی مثلث کار باعث می‌شود آشپزخانه هر چه بیشتر کاربردی شده و کارکردن در آن راحت‌تر باشد.

بهترین حالت آن است که هر کدام ازین اجزاء، بین ۱٫۵ تا ۲ متر از همدیگر فاصله داشته باشند، تا هیچکدام بر دیگری اثر سوء نداشته باشد؛ به عنوان مثال، قرارگیری اجاق گاز در کنار یخچال، یک اشتباه است و نباید انجام گیرد.

بهترین مکان برای قرار گیری اجاق گاز، دیواری است که پشت آن رو به محفظه‌ی باز بیرون ساختمان باشد و یخچال، در بهترین محل خود، بهتر است در نزدیکی درب ورودی آشپزخانه قرار بگیرد. جای سینک ظرف‌شویی بهتر است در  محلی باشد که در آشپزخانه احساس راحتی می‌کنید. قرارگیری سینک بر روی کابینت جزیره و یا دیواری که پشت به فضای اتاق نیشیمن نباشد، گزینه‌ی دیگری است که می‌تواند از نظر طراحی داخلی آشپزخانه ایده‌آل و مناسب باشد.

هماهنگی بین اجزاء

طراحی آشپزخانه، از هر سبک و مدلی که پیروی می‌کند باید روحی هماهنگی و همگن در میان آن، جریان داشته باشد و کل فضا را به صورت فرضی و به شکلی یکپارچه متحد کند. در یک آشپزخانه مدرن، نباید از دستگیره‌های کابینت کلاسیک و پر زرق‌ و برق استفاده کرد و یا برعکس آن، در یک آشپزخانه‌ی کلاسیک، نباید از دستگیره‌های ساده‌ استفاده کرد.

در مثالی دیگر، در آشپزخانه‌های سنتی و کلاسیک، نباید هود دیده شود و الزاما هود آشپزخانه باید درون کاور یا قابی از جنس کابینت، پنهان شود، اما این اصل، در آشپزخانه مدرن، رعایت نمی‌شود!

لوستر آشپزخانه، کلید و پریزهای برق، کابینت‌ها، اجاق‌گاز و هود، سینک ظرف‌شویی و شیرآلات، فرش و کف‌پوش، وسایل تزئینی و حتی در صورت امکان بشقاب‌ها و قاشق‌ و چنگال‌ها نیز باید با سبک آشپزخانه و تم آن هماهنگی و هم‌خوانی داشته باشند تا آنچه به نظر می‌رسد، زیبا و دلنشین باشد و بیننده را به آرامش و زیبایی دعوت نماید.

سخن پایانی

آنچه که باعث زیبایی آشپزخانه و فضای داخلی آن می‌شود و حتی جلوه‌ی بیرونی آن را ارتقا می‌دهد، طراحی و جریان هماهنگی است که بین اجزای آشپزخانه در حرکت است. طراحی داخلی آشپزخانه ، باید مطابق سلیقه و میل مشتری انجام گیرد و همگام با وسایل و تجهیزات منزل و همچنین، متناسب با متراژ خانه و فضایی که در اختیار است صورت گیرد؛ با توجه به آنچه گفته شد، طراحی آشپزخانه کاری تخصصی و حرفه‌ای است و برای این کار، پیشنهاد می‌شود از افراد باتجره و متخصص در این زمینه بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *