ابزار آلات

مته خزینه چیست ؟

خزینه کاری
خزینه کاری

مته خزینه چیست  ؟ 

برای درک بهتر خزینه کاری  ابتدا باید نیاز کار ما به خزینه کاری را توضیح دهیم . برش چوب  و فلزات و ساخت قطعات خیلی ساده تر از گذشته و با تجهیزات مدرن نجاری و فلزتراشی  با سرعتی بالاتر  انجام میشود.  اکثر یونیت ها تشکیل شده از چند قطعاتی چوبی یا فلزی هستند که   توسط پیچ   های خودکار یا پیچ الیت و یا میخ های ماشینی یا همچنین پیچ و مهره به هم وصل میشوند . پیچ کاری بیشترین کاربرد را در ساخت یونیت های چوبی دارند . راحتی کا را دریل های شارژی و پیچ های خودکار موجب شده است که بیشترین سازه های چوبی   و  فلزی را با پیچ کلاف کنیم . بدون خزینه کاری اولیه مخصوصا در صنف نجاری کار ما سخت خواهد شد . پیچ کاری باید تمیز و استاندارد باشد و به همین منظور صنعتگران از انواع مته خزینه برای راحتی کار استفاده میکنند . همراه کارابینت باشید با   0 تا 100 خزینه کاری و انواع مته خزینه

لیست قیمت کابینت در کرج

خزینه کاری چیست  ؟ 

در مونتاژ و ساخت قطعات این طبیعی است که بست ها را تا جایی که میتوانیم بپوشانیم . به عبارتی خزینه کاری یکی از روش های پنهان سازی ابزار فیتینگ است . کلاهک بست هایی چون پیچ که در اتصال دو قطعه به یکدیگر استفاده میشود بعد از بسته شدن با سطح یکدست نمیشوند و بیرون  از سطح باقی میمانند  که با خزینه کاری شرایطی فراهم میشود که یک همپوشانی استاندارد ایجاد شده و بست اتصال  ( که بیشتر در قالب پیچ میباشد ) با یک جاسازی خوبی همراه  خواهد بود .  

علت خزینه کاری چوب

معمولا برای بستن پیچ بر روی سوراخ های ایجاد شده ابتدا با استفاده از مته مخصوص خزینه کاری سر سوراخ را خزینه می کنند که با استفاده از دریل دستی و یا برقی اینکار به راحتی قابل انجام دادن هستند روش ایجاد خزینه کاری به این صورت است که بعد از ایجاد سوراخ اصلی با بستن مته بر روی دریل روی سوراخ را به اندازه مناسب خزینه کنید تا پس از بستن پیچ و اتصال سر پیچ با سطح کار هم سطح شوند علت خزینه کاری چوب تعمین فضا برای بستن و اجرای ابزارک ها مانند پیچ ها ، پین ها ، خار و گوه و میخ پرچ ها است یعنی باید سوراخکاری به روشی خاص ایجاد شوند که مانع از جایگیری و خارج کردن ابزارک ها نشود . همراه کابینت سازی کارابینت باشید با اهمیت خزینه کاری در کلافکاری ام دی اف و …. 

 

ویژگیهای خزینه کاری 

  • حفظ زیبایی ظاهر کار
  • سرعت عمل در پیچ کاری
  • بهینه سازی و ایجاد راهنمای مسیر  پیچ 
  • دقت عمل در شیار کاری و ایجاد قفل
  • پوشش کامل پیچ و بست ها

اگر خزینه کاری نکنیم چه میشود  ؟

طبیعتا اگر جای پیچ  خزینه نشود  جنبه های منفی دارد که خوشایند نخواهد بود  برای مثال :

  • گل پیچ با بیرون زدن نمای زشتی خواهد داشت 
  • لبه های  گل پیچ در برخورد با اجسام میتواند موجب آسیب دیدگی شود
  • پوشیده نشدن کامل پیچ میتواند موجب ایجاد فصله بین یونیت ها شود 
  • برخورد لبه  تیز پیچ با دست و بدن افراد میتواند موجب آسیب زدن به ساکنین شود 
طرح های لوکس میز تلویزیون در کرج

آیا خزینه کاری ویژگی فنی نیز دارد  ؟

بله . 50 درصد دلایلی که ما از  مته خزینه استفاده میکنیم  برای پیچ کاری بهتر است .  در واقع از نظر فنی  علت اصلی خزینه کاری بهینه سازی پیچ کاری است . در حقیقت   خزینه کاری موجب میشود تا پیچ کاملا جاساز شود و خطر شل شدن و یا ضربه خوردن جان پیچ رخ نخواهد داد . از طرفی مته خزینه برای راحتی کار پیچ مسیری فراهم میکند تا پیچ بدون  آسیب زدن به بدنه چوب و بدون اینکه ترک ایجاد کند بسته شود .

چند نوع خزینه داریم ؟

ده ها مدل شکل  مته خزینه داریم که مجموع آنها به دو دسته تقسیم میشود .

  1. مته خزینه چوب
  2. مته خزینه فلزات

مته خزینه چوب

به جای مته خزینه چوب میتوان مته خزینه غیر فلزات هم عنوان کرد اما از آنجایی که بیشترین کاربرد مته های خزینه برای خزینه کاری چوب است  حتی در فروشگاه ها نیز از عنوان خزینه چوب استفاده میشود ، اما با همین مته ها میتوان متریال هایی چون تفلون ، پلاستیک ، پلیمر و…. را خزینه کرد . ده ها شکل  مته خزینه چوب داریم که هر کدام بسته به کاربردهای مختلف از دیگری متفاوت میباشد .

مته خزینه فلزات 

در فرز تراشی و آهنگری ها و کلیه صنف های ماشین کاری فلز  نیز از مته های خزینه استفاده  های زیادی میشود  که توسط دستگاه های ایستاده مانول یا سی ان سی   و یا ابزار آلات برقی معمولی با استفاده از مته خزینه فلز  انجام میگردد .

” مثال : برای مثال به خزینه قوطی های آلومینیوم با دریل های صنعتی اشاره میکنیم  که در یک کارگاه تولید لوله و دستگیره آلومینیومی مورد استفاده قرار  میگیرد . با ایجاد خزینه روی سوراخ و پانچ های قطعات آلومینیومی پیچ و بست ها  و پین ها کاملا داخل خزینه مخفی میشوند و میتوان با یک برچسب تزیینی ساده یا گل پیچ آن را کامل محو کرد  “

برخی کاربردهای دیگر  خزینه کاری فلزات عبارتند از :

  •  خزینه فلنج های فلزی با ابزار فرز  خزینه 
  • خزینه ورق های سوراخکاری شده 
  • خزینه کاری تسمه ها 
  • خزینه کاری یاتاقان 

انواع مته خزینه 

دسته بندی

از ابتدا تا کنون مته خزینه ها به چند دسته تقسیم شده اند . 

  • مته خزینه مرغک دار
  • مته خزینه دستی 
  • مته خزینه های ماشینی سرتخت و مخروطی  

مته خزینه مرغک دار چیست  ؟ 

گاها سطح کار یا از نظر سختی سطح یا لغزندگی موجب جابجایی و لغزیدن مته میشود و موقعیت سوراخکاری ممکن است تغییر کند و با مشکل مواجه شویم . ازین جهت نوع مته خزینه استفاده میشود به نام مرغک دار که نوک تیزی دارد و به محض لمس سطح  علامتی برای  فرود  مته باقی میگذارد و به راحتی خزینه کاری انجام میشود . این ابزار  در خزینه کاری های  با حساسیت بالا استفاده میگردد . 

مته خزینه دستی چیست  ؟

با این ابزار یک خزینه کاری مانول خواهیم داشت . علامتگذاری  و خزینه کاری در ساخت سازه های چوبی و کار با پلیمر و پلاستیک و سایر متریال های غیر فلز را میتوان با مته خزینه دستی انجام داد .

مته خزینه های ماشینی

بیشترین کاربرد را بین خزینه ها دارد . مته خزینه های ماشینی دو نوع هستند . یک نوع آن مته های مخروطی است که دنباله دار  هستند . در این مته ها ابتدا علامتگذاری و راهنمای مته توسط یک مته 2 ، 2.5 ، 3 ، 3.5 یا بزرگتر  (بسته به سایز مته خور خزینه ) انجام میشود و در نهایت خزینه کاری  توسط بخش مخروطی مته انجام میشود . بیشترین کاربرد را بین مته های خزینه دارد و اغلب در نجاری ساخت کابینت و مصنوعات چوبی استفاده میشوند .  نوع سرتخت مته خزینه ماشینی نیز هم میتواند دنباله دار باشد و هم بدون دنباله . در بیشتر آنها مانند مته گازور دنباله کوچکی تعبیه میشود که راهنمای کار مته باشد .

انواع شکل مته

  • مته خزینه زن متغیر
  • خزینه زن مخروطی
  • خزینه الماسی
  • خزینه سر تخت بدون دنباله
  • خزینه سر تخت دنباله دار
  • خزینه مرغک دار 
  • خزینه دسته دار (مته  خزینه دستی )

برندهای مته خزینه

برندهایی چون نارکس ، دامار و یوگوسلاوی بهترین برندهای مته خزینه میباشد

طراح های جدید کمد دیواری های گلاس در کرج 

چگونه خزینه کنیم  ؟

حال که مته خزینه را داریم و برای دوام چوب در پیچ کاری و دوام بهتر مته قرار است پایه کار را با خزینه کاری دنبال کنیم دلیل نمیشود که هر طور خواستیم خزینه کنیم . خزینه کاری اصول دارد و یک کلاف کار را مونتاژکار که با مته خزینه کار میکند باید یک سری موارد را رعایت کند تا کار درست پیش برود .

 1. مته خزینه باید طوری تنظیم شود که زاویه برش از گوشه ورق ام دی اف بیرون نزند 

در واقع یکی از دلایل خزینه کاری این است که زیبایی ظاهری چوب حفظ شود . اگر قرار باید مته خزینه بیش از حد به لبه ورق نزدیک باشد که زاویه خزینه از ورق بیرون بزند هم زیبایی ورق را از دست میدهیم و هم استحکام ورق زیر سوال می رود . پس بایستی در تنظیم موقعیت ورق بسیار دقت کنیم

 2. زاویه خزینه کاری باید عمود باشد 

علت خزینه کاری این است که مسیر پیچ باز باشد اگر زاویه هزینه کاری  90 درجه نباشد مسیری که پیچ طی میکند بدون شک مستقیم نخواد بود و از آنجایی که پیچ کاری اغلب در امتداد ورق یا در موقعیتست که سطح زیرین آن ورق 16 میل یا 25 میل است ، خطر ترکیدن  و باد کردن ورق  و یا بیرون شدن مته از گوشه های کار بسیار بالا میرود .

 3. عمق خزینه کاری حد و مرز دارد 

قرار نیست هر چقدر که توان داشتیم مته خزینه را داخل کار فرو کنیم . اغلب ضخامت ورق ما 16 میلیمتر است و با خزینه کردن ورق طبیعتا با یک شیب 45 درجه جان ورق برش میخورد . از این رو اگر انتهای بدنه مته خزینه داخل کار برود مقاومت به فشار ورق کم میشود و ممکن است زمانی که ورق تحت فشار قرار میگیرد سطح تماس ورق با ورق زیرین توانایی مقاومت را نداشته باشد

همچنان نباید عمق خزینه کاری به حد کم باشد که گل پیچ کاملا فرو نرود . زیبایی سطح چوب از اهمیت بالایی در نجاری دارد و ازانجایی که یکی از مهمترین علت خزینه کاری حفظ این زیبایی است باید کلگی مته خزینه به حدی شیب برش را اجرا کند که موقعی که پیچ را میبندیم  گل پیچ کاملا جا باز کند

 4. مته خزینه باید سطح زیرین را به خوبی پوشش دهد 

مهمترین علت خزینه کاری  در بیشتر  پیچ کاری ها ، سوراخ کردن ورق اتصال  و باز کردن راهی برای پیچ است تا هنگام  بستن پیچ خطر ترکیدن ورق زیرین به وجود نیاید . ازین رو باید مته خزینه نیز به حدی بیرون باشد تا هنگام باز کردن مسیر به اندازه مناسب راه را برای پیچ کاری باز کند 

نکات مهم در  خزینه کاری 

پروسه خزینه کاری همانطور که برای راحتی کار پیشنهاد میشود بایدبا دقت عمل بالایی نیز انجام شود .  خزینه کاری برای ایجاد راهنما روی سوراخ یا شیار و مسیر پیچ  و بست ها انجام میشود  .  ازین رو نکات مهمی باید در یک خزینه کاری رعایت شود تا نتیجه عکس نداشته باشیم  :

سایز مته خزینه باید مناسب  باشد 

تصور کنید قرار است پیچ سایز 4  استفاده شود . بنابرین نباید از  مته خزینه ای با مته 4 استفاده کنیم .چرا که رزوه کاری پیچ به مشکل میخورد و  احتمال هرز شدن دارد . حتی اگر هرز نشود مقاومت خوبی نخواهد داشت .

مته خزینه باریک برای ورق های نازک استفاده نشود 

مثال : قرار است یک ورق 8 میل را به ورق دیگری ببندیم . خزینه کاری با مته ای مخروطیو باریک میتواند  عمده درصد ورق را  خزینه کند  و استحکام ورق پایین خواهد آمد  . بنابراین برای خزینه کاری بهتر از مته خزینه ای استفاده شود که در   حین خزینه کاری مدیریت بهتری روی آن داشته باشیم . 

از مته خزینه مراقبت کنید 

  • مته خزینه را در مسیر میخ های اسکا ،  میخ بنفش و  هر نوع میخ فلزی قرار ندهید  ممکن است  در برخورد با فلزات  تیغچه های مته آسیب ببیند و دیگر قالب استفاده نباشد  ، یا هولدر مته کج شود  و یا  حتی اگر قابل استفاده هم باشد  خزینه کاری کثیفی داشته باشد . 

استاندارد بیرون زدگی مته در مته خزینه رعایت شود 

بیش از حد بیرون بود مته در مته خزینه میتواند موجب تابیدگی در سرعت بالا و انحراف از مسیر شود .  حتی یکی از دلایل اصلی شکستن مته در  خزینه کاری نیز همین بیرون زدن بیش از حد مته راهنماست . نکته دیگر کوتاهی بیش از حد مته است . کوتاه بودن مته در مته خزینه  نی توصیه نمیشود . فلسفه مته این است که یک استوانه خام داشته باشد و یک قسمت شیارکاری . استوانه خام مته در مته خزینه برای نگه داشتن آن است . اگر بیش از حد مته را داخل ببریم قسمت شیار روی هولدر قرار میگیرد و موجب کج بودن و همچنین شل بودن مته در خزینه کاری خواهد شد . ازین رو استاندارد آن باید رعایت شود و قسمت خام مته کاملا روی هولدر قرار گیرد . چنانچه با قرار دادن  پایه خام مته روی هولدر طول بیرون زدگی مته زیاد شد ، مته را عوض کنید .

مته خزینه را در کاور خود قرار دهید 

هم خود مته و هم تیغچه های مته خزینه با کمترین برخورد  میتوانند شکسته  و یا آسیب ببینند که در هر دو حالت ناخوشایند خواهد بود . مخصوصا در صنف هایی چون کابینت سازی   و سرویس کودک  و دکوراسیون داخلی  ، تمیزکاری یونیت ها حساسیت بالایی دارد و نباید  با برش های خشن همراه باشند . لذا بعد از هر بار استفاده  مته خزینه را داخل کاور قرار دهید . 

تولیدی جا کفشی در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *