دکوراسیون آشپزخانه, دکوراسیون خانه

بایدها و نبایدها صفحه روکابینتی چرا باید از روکابینتی استفاده کنیم

چرا انتخاب صفحه‌ روکابینتی یا پیشخوان آشپزخانه مهم است؟

صفحه‌ی روکابینتی یا پیشخوان ، که به انگلیسی به آن کانتر counter ، گفته می‌شود، در واقع صفحه‌ای است که بر روی کابینت‌های ردیف پایینی قرار می‌گیرد. پیشخوان یا کانتر آشپزخانه ، سطح بالایی کابینت‌های پایینی را می‌پوشاند و در عین حال، فضایی برای کار در آشپزخانه و یا قرار دادن وسایل و لوازم، مهیا می‌کند.

از آنجا که صفحه‌ روکابینتی ، سطحی است که از آن به عنوان میز کار استفاده می‌شود و به دلیل افقی بودن، ذرات غذا و گرد و غبار به راحتی بر روی آن می‌نشیند، بنابراین تمیزکاری آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

همانطور که گفته شد اگر نتوانید در انتخاب صفحه روکابینتی دقت کافی به خرج دهید، هزینه و زحمتی که بابت انتخاب و خرید کابینت‌های آشپزخانه صرف کرده‌اید، هدر خواهد رفت.

عوامل مهم در انتخاب صفحه روکابینتی :

دوام و مقاومت صفحه‌ی روکابینتی در برابر فشار:

مقاومت پیشخوان ، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در انتخاب صفحه روکابینتی باید به آن اهتمام بورزید. لازم است کانتر آشپزخانه از متریال مناسب و با دوام انتخاب شود، چرا که پیشخوان باید سال‌ها مورد استفاده شما قرار گیرد و باید بتواند مقاومت و نمای ظاهری خود را حفظ کند.

علاوه بر این، بر روی کانتر آشپزخانه، لوازم برقی مانند مایکروفر، چای‌ساز، قهوه‌ساز و غیره را قرار می‌گیرد، و چنانچه از استحکام کافی برخوردار نباشد، ممکن است بر اثر فشار و ضربه بشکند.

مقاومت در برابر خط و خش:

از آنجا که روکابینتی در واقع پیشخوان کار شماست، در معرض آسیب و خراش بیشتری نسبت به بدنه و درب کابینت‌ها است. بسیاری از متریالی که به عنوان صفحه‌ی روکابینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر چه در ابتدا زیبایی خاصی دارند، اما چنانچه در برابر خط و خش آسیب‌پذیر باشند، زیبایی خود را به زودی از دست می‌دهند. در انتخاب صفحه روکابینتی ، همواره نوعی را انتخاب کنید که در برابر خط و خش یا خراش مقاوم باشد و به راحتی آسیب نبیند، تا جلوه‌ی زیبای خود را به مدت طولانی‌تری حفظ کند.

بهترین رنگ در انتخاب صفحه روکابینتی :

رنگ صفحه‌ی روکابینتی، باید در هارمونی و هماهنگی با رنگ کابینت‌های شما باشد. بسیاری از افراد، دقیقا از همان رنگ مشابه بدنه کابینت، برای روکابینتی هم استفاده می‌کنند و برخی دیگر از افراد ترجیح می‌دهند، رنگی مخالف و متضاد با بدنه‌ی کابینت داشته باشند. در هر صورت، تناسب رنگ، اصلی جدا ناشدنی در انتخاب صفحه‌ی روکابینتی است که همواره باید به آن توجه کافی داشته باشید.

نحوه‌ی تمیزکاری:

تمیزکاری پیشخوان ، یکی دیگر از مسائلی است که در انتخاب صفحه روکابینتی ، باید مورد توجه قرار دهید. شما به طور روزانه نیاز است که پیشخوان آشپزخانه را تمیز کنید. اگر صفحه‌ی روکابینتی از جنسی باشد، که تمیزی آن با دشواری همراه باشد، کار شما را در آشپزخانه را سخت خواهد کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از صفحات پیشخوان ، در مقابل مواد شوینده شیمیایی مقاومت ندارند و شما نمی‌توانید از مواد شوینده قوی و انواع سفیدکننده برای تمیزکاری آن استفاده کنید.

عدم لکه‌پذیری:

مواد غذایی که در آشپزخانه با آن سروکار داریم، ممکن است بر روی سطح پیشخوان بریزد و با وجود تمیزکاری، باز هم اثر و رد آن باقی بماند. زردچوبه، قهوه، رب، انواع سس‌ها و حتی مواد شیمیایی، از جمله موادی هستند که ممکن است خواسته یا ناخواسته به جلوه و زیبایی پیشخوان شما آسیب برسانند.

در انتخاب صفحه‌ روکابینتی و پیشخوان آشپزخانه به عدم لکه‌پذیری متریال انتخابی توجه کنید یا صفحه‌ی روکابینتی را از رنگی انتخاب کنید که چندان لکه‌پذیر نباشد. صفحه روکابینتی به رنگ روشن، نسبت به رنگ‌های تیره زودتر دچار لکه می‌شود و یا لکه ایجاد شده را با وضوح بیشتری نشان می‌دهد.

مقاومت در برابر مواد شوینده و اسیدی:

لازم است بدانید، همه‌ی انواع صفحات روکابینتی را نمی‌توان با مواد شوینده یا اسیدی تمیز نمود. در انتخاب صفحه روکابینتی ، باید با توجه به میزان استفاده و نوع کاربری، به این موضوع دقت کنید تا اگر اهل استفاده زیاد و مداوم از مواد شوینده هستید، از انواع مقاوم آن استفاده کنید.

مقاومت در برابر رطوبت و آب:

برخی از متریال که به عنوان صفحه روکابینتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در برابر آب مقاوم هستند و در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را شست‌وشو کنید. چنانچه پیشخوان شما در برابر آب مقاوم نباشد، باید در استفاده از آب و رطوبت دقت کافی کنید، تا پیشخوان شما دچار آسیب نباشد.

مقاومت در برابر حرارت و اجسام داغ:

آشپزخانه محل پخت و طبخ غذا است و طبیعی است که حرارت در قسمت‌های اطراف گاز و فر، وجود داشته باشد. علاوه بر آن، قرار گرفتن اشیاء داغ بر روی پیشخوان، ممکن است به کانتر آسیب برساند. انواع روکابینتی کم‌کیفیت، ممکن است در برابر حرارت زیاد، تغییر فرم یا تغییر رنگ بدهند. در انتخاب صفحه‌ روکابینتی ، لازم است میزان مقاومت کانتر را نسبت به حرارت بسنجید و سپس، بهترین متریال را انتخاب کنید.

انواع متریال رایج در انتخاب صفحه‌ روکابینتی :

متریال مختلفی به عنوان صفحه روکابینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هر کدام با ویژگی‌های منحصربفردی که دارند و ممکن است برای آشپزخانه شما انتخاب مناسبی باشد یا نباشدبا شناخت کافی از انواع آن، می‌توانید با دقت بیشتری دست به انتخاب صفحه روکابینتی بزنید، انتخابی که از هر جهت مناسب با نیاز شما باشد. در زیر برخی از انواع رایج روکابینتی را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم:

  • سنگ گرانیت : یکی از معمول‌ترین صفحه روکابینتی است که در بسیاری از آشپزخانه‌ها متداول است و از آن استفاده می‌شود و نمای بسیار زیبایی دارد.
  • سنگ مرمر: از قدیمی‌ترین متریالی است که به عنوان روکابینتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سنگ مرمر در طول سال‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته، امتحان خود را پس داده و می‌تواند متریالی قابل قبول خصوصا برای آشپزخانه‌های سفید رنگ باشد.
  • سنگ صابون: نوعی سنگ طبیعی است که در طی فرآیندهای آزمایشگاهی، مقاوم‌سازی می‌شود و زیبایی خاص و چشم‌نوازی دارد.
  • کوارتز : این متریال از ترکیب چند سنگ طبیعی بوجود می‌آید و مقاومت بسیار بالایی دارد، همچنین قابل بازیافت می‌باشد.
  • کورین: نوعی سنگ مصنوعی است که از ترکیب چند ماده بدست می‌آید. نحوه نگهداری آن نسبتا آسان است و قیمت مناسبی دارد.
  • ترکیب سیمان و شیشه بازیافتی: این متریال از مواد بازیافتی سیمان و شیشه بدست می‌آید و مجددا قابل بازیافت است. سیمان و شیشه بازیافتی، متریال گرانقیمتی است و دوام بسیار بالایی نیز دارد.
  • روکابینتی بازیافتی: این متریال از کاغذهای بازیافتی بدست می‌آید و برخلاف تصور عموم، صفحه‌ای بسیار مقاوم است و نمای جذابی نیز دارد.
  • سرامیک: کاشی یا سرامیک، از ارزان‌ترین متریالی است که به عنوان صفحه‌ی روکابینتی می‌توان از آن استفده کرد و البته دوام قابل قبولی نیز دارد.
  • بتن: روکابینتی بتنی یکی از مقاومترین متریالی است که می‌توانید در آشپزخانه داشته باشید و در عین حال قیمت بسیار مناسبی دارد. روکابینتی بتنی، از بتن و رنگدانه‌ تشکیل می‌شود تا رنگ‌های متنوعی داشته باشد و سپس به وسیله‌ی آستر، سطح ناصاف آن، صیقل داده می‌شود.
  • کامپوزیت‌ چوبی: از ترکیب ضایعات چوب و پلاستیک ساخته شده است و مقاومت نسبتا بالا و قیمت مناسبی دارد.
  • چوب: صفحه کابینت‌ چوبی معمولا در آشپزخانه‌هایی با کابینت تمام چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد و متریالی قابل بازیافت و البته گران قیمت و زیبا است.
  • MDF: این متریال در آشپزخانه‌هایی با کابینت ام‌دی‌اف، بسیار رایج است. از نظر قیمت، mdf بسیار مقرون بصرفه است و نحوه تمیزکاری آن آسان است.
  • پلی‌وود: یک متریال بسیار مقاوم به عنوان روکابینتی است که از کامپوزیت‌های چوب و پلاستیک تشکیل شده است که عمر بسیار طولانی دارد و تمیزکاری آن آسان است.
  • لمینت پلاستیک: این متریال همانطور که از اسمش پیداست، از جنس پلاستیک فشرده تهیه شده است و مقاومت و دوام چندانی ندارد.
  • pvc  : پی‌وی‌سی متریالی ضد آب است و پیشخوان مناسبی برای محل‌های مرطوب با رطوبت بالاست و از آن می‌توان به عنوان پیشخوان ظرفشویی استفاده نمود.
  • hpl: این روکابینتی از ام‌دی‌اف خام با روکش فورمیکا تشکیل شده است. مقاومت بسیار زیاد دارد و از آنجا که قیمت مناسبی دارد، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای روکابینتی باشد.
  • گلاس: متریالی براق و شفاف است که زیبایی خاصی دارد. این متریال در برابر خط و خش آسیب‌پذیر است و قیمت نسبتا بالایی هم دارد.
  • استیل ضد خش: متریالی آشنا و گرانقیمت در آشپزخانه است که نحوه‌ تمیزکاری آن بسیار آسان است.
  • روی: این متریال از قیمت بالایی برخوردار است و مقاومت نسبتا بالایی دارد اما استفاده از آن چندان متداول نیست.
  • مس: استفاده از صفحه‌ی روکابینتی از جنس مس، چندان متداول نیست اما یکی از گزینه‌هایی است که به راحتی تمیز می‌شود و نمایی خاص و ویژه به آشپزخانه شما می‌بخشد. مقاومت صفحه‌ کابینتی مسی، به ضخامت ورق مس تعبیه شده در آن بستگی دارد و طبیعتا متریال گران‌قیمتی است.

البته انواع دیگری از صفحه روکابینتی نیز وجود دارد که به علت استفاده کم، از اشاره به آن‌ها اجتناب شده است.

هر کدام ازین متریال که در بالا به صورت بسیار خلاصه به آنها پرداخته شد، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربفردی دارند که با مطالعه و تحقیق درباره‌ی آن‌ها و با توجه به کارایی که از آن انتظار دارید، می‌توانید انتخابی بدون نقص و کامل را در پیش داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *