دکوراسیون آشپزخانه, دکوراسیون خانه

انواع چراغ آشپزخانه، آشپزخانه شما درخشان تر زیباتر است

چراغ‌ آویز‌ها

چراغ‌های آویزی، از مشهورترین و محبوب‌ترین انواع چراغ آشپزخانه هستند و در همه سبک آشپزخانه خصوصا نئوکلاسیک بسیار پرطرفدار هستند. چراغ‌های آویزی به وسیله‌ی یک زنجیر یا طناب و یا حتی یک میله‌ی فلزی نازک، از سقف آویزان می‌شوند و هم به صورت تکی و مجزا و هم به صورت چندتایی و یا جدا از هم و در کنار هم، نصب می‌شوند.

اگر آشپزخانه‌ی شما سبک خلوت و ساده‌ای دارد و یا سقف آن خیلی شلوغ و پرکار نیست، با چراغ‌های آویزی می‌توانید به آن جذابیت و زیبایی بیشتری ببخشید و آن را زیباتر جلوه دهید؛ در واقع می‌توان گفت، با آویز کردن یک یا چند چراغ آویزی بلند، یک دکور زیبا در آشپزخانه خواهید داشت.

از چراغ‌آویزها در میان آشپزخانه به جای لوستر، بالای میز ناهارخوری آشپزخانه، کابینت جزیره و یا در بالای اوپن آشپزخانه استفاده می‌شود. چراغ‌های آویزی، در مدل‌های کلاسیک و مدرن به مشتری عرضه می‌شوند و برای انواع آشپزخانه‌ها مناسب هستند.

چراغ‌‌آویزها جنس‌های متفاوتی دارند و می‌توانند ساده یا طرح‌دار باشند. چراغ‌آویزهای چوبی، فلزی، بلورین و حتی چینی همه و همه می‌توانند یکی از بهترین و زیباترین انواع چراغ آشپزخانه برای فضای منزل شما باشند.

چراغ‌های آویزی استوانه‌ای و پهن

چراغ‌ آویزهای استوانه‌ای، چراغ آویزهایی هستند که لامپ آن، با یک پوشش استوانه‌ای و پهن احاطه می‌شود و به دلیل آنکه ظاهر پهنی دارند، نور را حول یک محور متراکم و پخش می‌کنند و باعث ایجاد نور در یک نقطه‌ی خاص از آشپزخانه می‌شود؛ بنابراین از چراغ‌‌های آویزی استوانه‌ای معمولا به صورت جفت و در آشپزخانه‌های بزرگتر به صورت سه‌ تایی و با فاصله استفاده می‌شود. چراغ آویزهای استوانه‌ای معمولا از جنس شیشه، چینی و یا متریالی ساخته می‌شود که شفاف باشد تا اتلاف نور نداشته باشد.

چراغ آویزهای گوی‌شکل کوچک

چراغ‌ آویزهای گوی‌مانند کوچک، همانند گوی‌های درخشان و روشن از سقف آشپزخانه آویزان می‌شوند. این چراغ آویزها، علاوه بر اینکه بسیار زیبا و رویایی هستند، می‌توانند بسیار لوکس و جذاب باشند و فضایی مدرن و منصربفرد را در آشپزخانه ایجاد کنند.

چراغ آویزهای گوی‌شکل، معمولا به صورت گروهی و با تعداد زیاد در آشپزخانه نصب می‌شوند، زیرا قدرت نوردهی آن‌ها کم است و باید به صورت گروهی نصب شوند تا فضای آشپزخانه را روشن و درخشان کنند و البته زیباتر باشند.

از چراغ آویزهای گوی شکل معمولا در دکوراسیون سبک مدرن استفاده می‌شود.

چراغ آویزهایی با اشکال هندسی

چراغ آویزهایی با اشکال هندسی همانطور که از اسمشان پیداست، چراغ آویزهایی هستند که حباب آن‌ها به شکل اشکال هندسی بسیار ساده است. ازین سبک، بیشتر در دکوراسیون سبک مدرن و به صورت رنگ‌های شاد استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید از چراغ آویزهایی به شکل مربع یا مثلث در آشپزخانه‌تان نصب کنید و از حضور آن‌ها در آشپزخانه لذت ببرید. چراغ آویزهای با شکل هندسی و رنگی را می‌توانید به راحتی با فرش‌های طرح گبه و گلیم، ست و هماهنگ کنید.

چراغ آویزهای حبابی بزرگ

باور کردنی نیست اما آویز کردن یک حباب شیشه‌ای بزرگ و ساده می‌تواند یکی از زیباترین و در عین حال منحصربفردترین انواع چراغ آشپزخانه باشد. حباب‌های شیشه‌ای بزرگ، به دلیل آنکه شفاف و عاری از هر گونه پوششی هستند، نور را به طور کامل به محیط می‌تابانند، ازین رو فضا را بسیار روشن‌ می‌کنند و در واقع، اتلاف انرژی ندارند و در عین حال، بسیار زیبا و جذاب هستند.

درون چراغ آویزهای حبابی، لامپ‌های ادیسونی گذاشته می‌شود تا ظاهر زیباتری داشته باشد. این مدل از چراغ آویزهای جذاب، هم برای آشپزخانه‌های کلاسیک و هم برای آشپزخانه‌های مدرن، مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه می‌شوند.

چراغ‌آویزهای اشکی

این مدل از چراغ‌ آویزها به صورت اشکی و کوچک هستند و از آن‌ها معمولا در بالای کانتر اوپن یا میز ناهارخوری و یا در بالای جزیره استفاده می‌شود. از چراغ‌ آویزهای اشکی به تعداد زیاد و چندتایی در کنار یکدیگر استفاده می‌شود.

این چراغ آویزها مدل‌های کوچک تا کمی‌ بزرگتر دارند و می‌توانند به اشکال مختلف و سایز‌های متنوع

نصب شوند و حتی جنس‌ها و رنگ‌های مختلفی نیز دارند که متناسب با نوع دکوراسیون آشپزخانه‌ی شما می‌تواند جذاب و منحصربفرد باشند.

انواع چراغ آشپزخانه ؛ بلند یا کوتاه؟

زمانی که از چراغ آویز استفاده می‌کنید، ارتفاع طناب یا فلزی که چراغ را از سقف آویزان می‌کند، مساله‌ی مهمی است که در زیبایی آن نقش دارد. اگر چه جنبه‌ی زیبایی چراغ آویز بسیار مطرح است، اما کارکرد اصلی آن، روشنایی است؛ بنابراین بلند یا کوتاه بودن طناب چراغ آویز، بسته به ارتفاع سقف و میزان نوردهی چراغ، متفاوت خواهد بود.

بدیهی است برای سقف‌هایی که ارتفاع بلندتری دارند، از چراغ آویزهای بلندتر استفاده می‌شود تا هم نور از ارتفاع کمتری بتابد و فضا را روشن‌تر نماید و هم جنبه‌ی زیبایی آن بیشتر حفظ شود. در آشپزخانه‌هایی که سقف کوتاه دارند، بهتر است از چراغ آویزهای کوتاه استفاده شود تا ارتفاع آشپزخانه بلندتر دیده شود.

در بالای میز ناهارخوری و کانتر جزیره و یا اوپن آشپزخانه، می‌توانید از چراغ آویزهایی با ارتفاع بلندتر استفاده کنید تا هم نوردهی بیشتری داشته باشند و هم ظاهر زیباتری داشته باشند. امروزه انواع چراغ آویزهایی وجود دارند که میزان بلندی آن‌ها قابل تنظیم است و شما در مواقع دلخواه، می‌توانید آن‌ها را بلندتر یا کوتاه‌تر کنید.

انواع لوستر آشپزخانه

علاوه بر انواع چراغ آویزها که در بالا به آن‌ها اشاره شد، در آشپزخانه‌ می‌توانید از انواع لوستر نیز استفاده کنید. لوستری که در آشپزخانه نصب می‌شود، بهتر است متناسب با سبک آشپزخانه انتخاب شود، یعنی در آشپزخانه‌های کلاسیک از لوستر‌های کلاسیک استفاده شود. به عنوان مثال، اگر کابینت‌های آشپزخانه‌تان، کابینت ممبران کلاسیک سفید و طلایی است، بهتر است از لوسترهای طلایی یا برنزی استفاده کنید و یا در مثالی دیگر، اگر کابینت‌های آشپزخانه‌تان کابینت‌های سفید مدرن با دستگیره‌های طلایی است، بهتر است از لوسترهای ساده‌ی طلایی استفاده کنید و آن را  شیرآلات طلایی سینک ظرف‌شویی‌تان ست کنید و ازین طریف هارمونی در آشپزخانه‌تان ایجاد کنید.

برای آشپزخانه‌های بزرگ و کلاسیک می‌توانید از لوسترهای بزرگتر استفاده کنید اما برای آشپزخانه‌های سبک مدرن، بهتر است از لوسترهای ساده که تعداد شعله‌های کمتری دارند استفاده کنید. در نظر داشته باشید که لوستری که برای آشپزخانه در نظر می‌گیرید، باید متناسب با آشپزخانه باشد و از نصب کردن لوسترهای بزرگ و پر زرق‌ و برق، حتی در آشپزخانه‌های بزرگ و کلاسیک خودداری کنید.

انواع هالوژن

از انواع چراغ آشپزخانه ، می‌توان هالوژ‌ن‌ها را نام برد. هالوژن‌ها، در سقف یا سقف کاذب آشپزخانه جاسازی می‌شوند و باعث افزایش نور آشپزخانه می‌شوند. از هالوژن‌ها، معمولا در کنار لوستر آشپزخانه و یا چراغ آویزها استفاده می‌شود تا مکملی برای افزایش نور آشپزخانه باشند، البته خود به تنهایی نیز می‌توانند در آشپزخانه‌های مدرن مورد استفاده قرار گیرند و باعث زیبایی نور آشپزخانه شوند.

لامپ‌های هالوژنی، علاوه بر زیبایی، به علت آن که به صورت پراکنده در سقف، کار گذاشته می‌شوند، نور را نیز به صورت پراکنده در فضا منعکس می‌کنند و ازین رو، باعث می‌شوند مصرف انرژی بهینه‌تر باشد. ضمن آنچه بیان شد، باید اضافه کرد لامپ‌های هالوژنی مصرف برق پایینی نیز دارند و باعث کاهش هزینه‌ی برق نیز می‌شوند.

از لامپ‌های هالوژی در بالای کابینت‌های ردیف بالایی، درون کابینت‌های دکوری و تزئینی، در سقف‌‌های کاذب، بالای کانتر اوپن، در دیوار آشپزخانه و در هر قسمت دیگری از آشپزخانه که نور لازم باشد، استفاده می‌شود.

قاب‌هایی که لامپ‌های هالوژنی را پوشش می‌دهد، انواع مختلفی دارد که متناسب با سبک دکوراسیون آشپزخانه و لوستر آشپزخانه، می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید و باعث شکل دادن به دکوراسیون آشپزخانه‌تان شوید.

چراغ‌های سقفی

چراغ‌های سقفی یکی دیگر از انواع چراغ آشپزخانه هستند و همانطور که از نامشان پیداست، چسبیده به سقف می‌باشند. چراغ‌ها و یا لوسترهای سقفی، بهترین گزینه برای آشپزخانه‌هایی با سقف‌های کوتاه هستند زیرا کاملا به سقف می‌چسبند و آویزان نمی‌شوند.

چراغ‌های سقفی نیز، انواع مختلفی داشته و می‌توانند ساده و خلوت، یا شلوغ و پر زرق و برق باشند. چراغ‌های سقفی باید متناسب با سبک و فرم کابینت‌ها و دکوراسیون آشپزخانه‌ انتخاب شوند.

چراغ‌های سقفی کریستالی، از مشهورترین انواع چراغ‌های سقفی بوده که معمولا در آشپزخانه‌های کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع چراغ آشپزخانه و چند نکته‌ی مهم

با توجه به آنچه درباره‌ی نورپردازی و انواع چراغ آشپزخانه بیان شد، لازم است به چند نکته‌ی مهم هنگام انتخاب و خرید توجه کنید.

  • آشپزخانه، مکانی است که در آن پخت و پز انجام می‌دهید؛ بنابراین چراغی که انتخاب می‌کنید از هر نوعی که باشد، لازم است به قابلیت تمیزکاری آن توجه کنید. به عنوان مثال، لوستر‌ها و چراغ ‌آویزهای چوبی اگر چه بسیار زیبا و منحصربفرد هستند و با کابینت‌های چوبی بسیار هماهنگ و زیبا می‌شوند، اما قابلیت تمیزکاری با مواد شوینده قوی را ندارند؛ بنابراین اگر از آن‌ها استفاده می‌کنید باید نسبت به تمیزکاری آن‌ها، دقت بیشتری به خرج دهید و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری آن‌ها را تمیز کرده تا از انباشت چربی بر روی آن‌ها اجتناب شود.
  • آشپزخانه مکانی، شلوغ است؛ بنابراین نباید از لوسترها و چراغ‌های شلوغ و پر زرق و برق در آن استفاده کنید. بهتر است چراغ انتخابی شما حتی اگر از انواع کلاسیک است، ساده باشد.
  • بسته به جنس و نوع چراغ آویز یا لوستر آشپزخانه، تمیز کردن آن با محلول سرکه و آب گرم، یکی از بهترین شوینده‌های خانگی است که باعث می‌شود چراغ آشپزخانه‌ی شما همواره تمیز باشد. به دلیل آنکه چراغ آشپزخانه ، با روشن شدن داغ می‌شود، ذرات چربی و بخارات ناشی از پخت ‌و پز به آن جذب شده و به مرور زمان به بدنه‌ی آن می‌چسبد و اگر در بازه‌های زمانی کوتاه، تمیز نشود، سخت‌تر می‌شود. بنابراین به طور فصلی لازم است چراغ آشپزخانه را تمیز و از چربی‌ها پاک کنید تا ظاهر زیبای آن همواره حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *