مقالات mdf

جذابیت آشپزخانه خود را با تلفیق کابینت دو رنگ بیشتر کنید

در واقع آشپزخانه جایی است برای نوشیدن یک چای خوش‌رنگ و یا قهوه خوش‌طعم عصرانه در کنار دوستان و اعضای خانواده‌مان و یا صرف شام و نهار خانوادگی در کنار جمعی خودمانی و صمیمی… دقیقا به همین دلیل است که طراحی و چیدمان وسایل داخل آشپزخانه، همینطور طرح، رنگ و مدل کابینت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث می‌شود در روحیه و شادابی تک تک اعضای خانواده موثر باشد. خوب است بدانید یکی از ایده‌های جذاب برای زیباکردن آشپزخانه شما، استفاده از ترکیب‌های رنگی دوتایی برای کابینت هاست.

کابینت پلی ارتان دو رنگ

کابینت دو رنگ

به طور معمول ما عادت داریم برای رنگ‌آمیزی کا‌بینت‌های آشپزخانه، از یک رنگ تیره یا روشن استفاده کنیم. اما طراحی کابینت دو رنگ به معنای استفاده از دو رنگ متفاوت برای کابینت نصب شده در یک آشپزخانه است. کنتراست و یا تضاد رنگی، یکی از فاکتورهای زیبایی محسوب می‌شود که می‌توان از این فاکتور برای ایجاد جذابیت خلاقانه در آشپزخانه استفاده کرد.

ترکیب رنگی دوتایی کابینت‌ها را می‌توان به شکل‌های مختلفی در آشپزخانه استفاده کرد؛ یکی از روش‌هایی که برای طراحی کابینت با دو رنگ می‌توان به‌ کار برد، در آشپزخانه‌هایی است که دارای جزیره هستند. در این آشپزخانه‌ها، کابینت‌ها را به یک  ( عمدتا روشن‌تر ) و جزیره را با یک رنگ دیگر ( عمدتا تیره‌تر ) طراحی می‌کنند.

روش دیگری که برای کابینت‌های دو رنگ آشپزخانه استفاده می‌شود اختلاف رنگ بین کابینت‌های ردیف بالایی ( موسوم به کابینت‌های دیواری ) و کابینت‌های ردیف پایینی ( موسوم به کابینت‌های زمینی ) است که برای هر کدام، از دو رنگ متفاوت استفاده می‌شود. رنگ کابینت‌های بالایی، عمدتا روشن‌تر از کابینت‌هایی پایینی انتخاب می‌شوند تا انعکاس نور بیشتری داشته باشند و فضای آشپزخانه را روشن‌تر و دلبازتر نشان دهند. خصوصا اگر فضای آشپزخانه‌ی شما کوچک و کم‌نور است، حتما باید کابینت‌های دیواری را از رنگ‌های روشن انتخاب کنید.

کابینت هایگلاس دو رنگ

رنگ‌های ترکیبی یکی دیگر از گزینه‌های قابل استفاده در مدل کابینت دو رنگ است. در این مدل از کابینت‌ها، اختلاف و تضاد رنگی چندانی دیده نمی‌شود و در واقع، دو رنگ کابینت هم‌خانواده و هم‌پایه‌ی یکدیگر هستند. به عنوان مثال، کابینت‌های کرم و سفید و یا قهوه‌ای روشن و قهوه‌ای کمی‌ تیره‌تر! این در حالی است که کنتراست و اختلاف رنگ چندانی دیده نمی‌شود بلکه رنگ‌ها در یک خانواده‌ هستند.

همانطور که می‌دانید در گذشته طراحان بیشتر ترجیح می‌دادند رنگ کابینت‌ها را مایل به پس‌زمینه دیوارهای آشپزخانه انتخاب کنند. یعنی اگر دیوار آشپزخانه زردرنگ بود، کابینت‌ها را نیز زردرنگ انتخاب می‌کردند، اما در ایده‌ی آشپزخانه‌های دو رنگ ، می‌توان از ایده تضاد رنگی بین کابینت و دیوارهای پس‌زمینه نیز استفاده کرد.

مزایای استفاده از کابینت دو رنگ

البته دلیل اصلی به‌کارگیری ایده کابینت دو رنگ در یک آشپزخانه، موضوع زیباشناختی و ایجاد جذابیت بصری برای بیننده است. اما این نوع طراحی، مزایای دیگری هم دارد؛ به عنوان مثال با استفاده‌ی خلاقانه از تضاد رنگی در کابینت‌های دو رنگ ، می‌توان محیط یک آشپزخانه کوچک را بزرگتر نشان داد. به جز مبحث زیبایی و فضاسازی در آشپزخانه، ترکیب کابینت دو رنگ می‌تواند به ایجاد یک تم و سبک مورد علاقه به مشتری  نیز کمک کند.

ممکن است شما مایل باشید یک طراحی کلاسیک و یا مدرن در خانه خود داشته باشید. وقتی از دو رنگ متفاوت برای رنگ کابینت‌ها بهره می‌گیرید، امکانات بیشتری برای رسیدن به سبک دلخواه خود خواهید داشت. به بیان دیگر، با طرح کابینت دو رنگ یک کلاس ویژه به آشپزخانه خود اضافه می‌کنید و جلوه‌ای لوکس به فضای منزل خود می‌بخشید.

مزایای استفاده از کابینت دو رنگ

افزایش جذابیت‌های زیباشناختی

کابینت‌های دو رنگ ، جذابیت یک آشپزخانه را افزایش داده و باعث ایجاد حس آرامش و زیبایی در فضا می‌شوند.

فضا‌سازی بیشتر و گسترده کردن عمق دید

همانطور که اشاره شد، یکی از راه‌های بسیار مناسب برای اینکه آشپزخانه‌های کوچک را تا حدودی بزرگتر نشان دهیم، استفاده از ترکیب رنگی کابینت‌های دو رنگ است. اگر کابینت‌های ردیف بالا در تم رنگی روشن انتخاب شوند و کابینت‌های ردیف پایینی، با تم رنگی تیره، چشم بیننده به طور ناخودآگاه به سمت فضای روشن‌تر حرکت می‌کند و این کار خطای دید، باعث می‌شود محیط بزرگتر دیده شود. ضمنا انعکاس نور ورودی از پنجره‌ها و فضای عمومی خانه، در حالتی که کابینت‌های سفید و روشن در ردیف بالا قرار دارند بیشتر شده و به گسترش فضا کمک می‌کند.

ایجاد یک سبک دلخواه در آشپزخانه

کابینت‌هایی که از دو رنگ در ترکیب رنگی‌شان تشکیل شده‌اند، دست شما را در انتخاب باز می‌گذارند تا به سبک و فرم دلخواه‌تان نزدیک‌تر شوید.

ایجاد سبک دلخواه با کابینت دو رنگ

بالا بردن ارزش افزوده ملک

گرایش عمومی خریداران، این روزها به سمت کابینت‌های ترکیبی و زیبا‌تر است و به همین دلیل استفاده از این ایده می‌تواند در جذب بیشتر مشتری ملک شما موثر باشد و خانه شما را ارزشمندتر کند. بدون شک آشپزخانه، یکی از مهمترین نقاط قوت و اتکا در هر خانه‌ای است و همه‌ی افراد توجه خاصی به آن دارند؛ بزرگی فضا، زیبایی و چیدمان مناسب کابینت‌ها از مهمترین ملاک‌هایی است که می‌تواند در انتخاب یک آشپزخانه‌ی ایده‌آل موثر باشد.

قدرت انتخاب بیشتر

کابینت‌های دو رنگ، به شما قدرت تطابق بیشتری در هماهنگی دکوراسیون منزل می‌دهند. به عنوان مثال، اگر از کابینت‌های سفید و قهوه‌ای در دکوراسیون آشپزخانه استفاده کنید، در دکوراسیون وسایل منزل و آشپزخانه به جای استفاده از یک رنگ، می‌توانید از وسایلی با دو رنگ ذکر شده استفاده کنید، بنابراین قدرت انتخاب شما بیشتر خواهد شد.

جلوگیری از ابتذال و خستگی

بدیهی است اگر آشپزخانه‌ی شما از یک ترکیب رنگی تشکیل شده باشد، به زودی ممکن است خسته‌کننده و کسالت‌آور باشد، اما استفاده از رنگ‌های ترکیبی و متضاد، به همراه جلوه‌ی بصری زیبایی که به فضا می‌بخشند، فضا را لطیف‌تر و زیباتر می‌کنند و از خستگی و تکرار پیشگیری می‌نمایند.

جلوگیری از ابتذال و خستگی با کابینت دو رنگ

نکاتی در مورد رنگ کابینت‌های دو رنگ

اگر مایلید از ایده طراحی کابینت دو رنگ در آشپزخانه خود استفاده کنید، بهتر است به این موارد دقت کنید :

انتخاب نقطه کانونی

اولین گام در انتخاب رنگ کابینت‌های دو رنگ یا سه‌رنگ، انتخاب نقطه کانونی طراحی است. در واقع این نقطه در بخشی از کابینت‌هاست که رنگ متفاوتی با سایر  قسمت‌های کابینت داشته باشد. به عنوان مثال، جزیره آشپزخانه می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای انتخاب نقطه کانونی باشد. یک پیشنهاد ویژه این است که نقطه کانونی را کابینت‌های اطراف یخچال و فریز خود قرار دهید و رنگ این بخش را متفاوت از سایر کابینت‌ها انتخاب کنید.

 اگر می‌خواهید در آشپرخانه بر روی یک قسمت خاص تاکید داشته باشید و نظر بیننده را به این نقطه جذب کنید، استفاده از نقطه کانونی یک ایده عالی است.

گزینش رنگ مناسب

قدم دوم، گزینش رنگ مناسب برای کابینت‌هاست. شاید در نگاه اول تصور کنید که کار ساده‌ای در پیش رو دارید اما واقعیت این است که انتخاب یک ترکیب‌بندی مناسب از دو رنگ متفاوت با هم، یک چالش جدی برای شماست. برای اینکه انتخاب اشتباهی انجام ندهید، بهتر است پیش از تصمیم‌گیری نهایی از تصاویر و نمونه‌های موجود در فضای مجازی کمک بگیرید. انبوهی از ترکیب‌بندی‌های بسیار جذاب که نمونه کارهای طراحان حرفه‌ای هستند را می‌توانید با یک جستجوی ساده در گوگل پیدا کنید و از این نمونه‌ها، ایده‌ی مناسبی برای محیط زندگی و آشپزخانه‌تان برداشت کنید.

نکاتی در مورد رنگ کابینت‌های دو رنگ

قرار دادن رنگ تیره‌تر در ردیف پایین کابینت‌ها

اشاره شد که اگر کابینت‌های ردیف بالای یک آشپزخانه، رنگ روشن‌تری داشته باشند، محیط بزرگتر دیده می‌شود و انعکاس نور بهتری به وجود می‌آید. این یک اصل کلی است که وقتی می‌خواهید کابینت‌های آشپزخانه را دو رنگ انتخاب کنید، همیشه رنگ تیره‌تر را در ردیف پایین قرار دهید. البته ممکن است شما مایل باشید تنها تعداد محدودی از کابینت‌های ردیف بالا را با رنگ تیره‌تر دیزاین کنید؛ در صورتی که این انتخاب تنها برای بخشی از فضا باشد قابل قبول است. تیره کردن همه کابینت‌های ردیف بالا، به خفه شدن فضای محیط خصوصا در آشپزخانه های کوچک منجر می‌شود.

به جزییات توجه کنید.

به همه جزییات لازم پیش از انتخاب رنگ‌های مورد نظر دقت کنید. درست است که هماهنگی و کنتراست دو رنگی که قرار است برای کابینت‌ها انتخاب کنید موضوع مهمی است، اما لازم است به جزییات دیگری هم توجه داشته باشید. برای مثال، جنس کابینت، شکل و طرح کابینت‌ها هم، فاکتورهای مهمی در انتخاب رنگ کابینت‌ها به حساب می‌آیند که نباید از یاد ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *