دکوراسیون آشپزخانه, دکوراسیون خانه

معایبت کابینت هایگلاس، هرآنچه نیاز است بدانید

کابینت هایگلاس معایب آن

کابینت هایگلاس ، به دلیل ظاهر درخشنده و جذابی که دارد، چشم هر بیننده‌ای را که پا به درون آشپزخانه می‌گذارد را به سمت خود خیره می‌سازد؛ ظاهری لوکس و فریبنده، با رنگ‌هایی شفاف و آینه‌مانند، که انعکاس جذابی از نور را تحویل‌تان می‌دهد، آشپزخانه‌ای مدرن و شکیل را در جلوی چشمان‌تان ایجاد می‌نماید که خواه یا ناخواه، مجدوب زیبایی‌های آن خواهید شد.

هایگلاس و ماده تشکیل دهنده آن چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ماده‌ای که باعث درخشندگی و جذابیت آینه‌ مانند کابینت هایگلاس می‌شود، چیست؟

هایگلاس ، در واقع از mdf خام تشکیل شده است. اگر بخواهیم برایتان توضیح دهیم که mdf خام چیست، باید بگوییم که ام‌دی‌اف خام، از خرده‌ها و ضایعات چوب طبیعی بدست می‌آيد. این ضایعات به وسیله‌ی دستگاه، به اندازه‌ی مورد نیاز خرد و یک‌اندازه می‌شوند و سپس به وسیله‌ی نوعی چسبی قوی، تحت فشار و گرما، با چگالی متوسط، فشرده می‌شود. در واقع، ام‌دی‌اف، به معنی تخته فیبر با دانسیته و چگالی متوسط است که به روشی که گفته شد، متراکم می‌شود.

تا اینجای کار، ما مراحل ساخت ام‌دی‌اف خام را که ماده اولیه هایگلاس است توضیح دهیم. برای تهیه ورق‌های هایگلاس، mdf خام به وسیله‌ی روکشی پلاستیکی به نام پلکسی‌گلاس پوشانده می‌شود. پلکسی‌گلاس اگر چه از جنس پلاستیک فشرده است، اما ظاهری شفاف و درخشنده، همانند شیشه دارد و علت آن که در زبان انگلیسی، به آن گلس به معنی شیشه نیز گفته می‌شود، همین ویژگی است.

پلکسی‌گلس، ماده‌ای نسبتا گران قیمت است و به وسیله‌ی چسب به ام‌دی‌اف خام می‌چسبد و به دلیل قیمت بالایی که دارد، تنها در یک سمت ورق ام‌دی‌اف، از آن استفاده می‌کنند و طرف دیگر را که معمولا دیده نمی‌شود، با یک لایه‌ی ارزان‌تر می‌پوشانند تا هزینه‌ی تمام شده‌ی ورق هایگلاس ارزان‌تر شود.

تا اینجای کار با ماده‌ی اولیه هایگلاس آشنا شدیم و با توجه به مشخصاتی که گفته شد، قابل حدس است که کابینت هایگلاس دارای چه خصوصیات، مزایا و معایبی می‌تواند باشد. در ادامه بیشتر راجع به معایب کابینت هایگلاس سخن خواهیم گفت.

معایب کابینت هایگلاس :

  • لکه پذیری بالا

درخشندگی کابینت هایگلاس ، اگر چه نقطه قوت و اتکاء این کابینت محسوب می‌شود و  باعث شده،  کابینت هایگلاس تا این حد معروف باشد، اما این مزیت، مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند و می‌تواند در زمره‌ی معایب کابینت هایگلاس نیز قرار دارد! زیرا باعث می‌شود، هر گونه لکه و خط و خشی را به وضوح نشان دهد.

سطح شفاف و صیقلی کابینت هایگلاس ، باعث انعکاس نور بیشتر در آشپزخانه می‌شود و مانند یک منبع نوری، فضای آشپزخانه را روشن و درخشنده نشان می‌دهد، اما در عین حال، اثر انگشتان شما، لکه‌های چربی و خط و خش را نیز با وضوح و دقت بیشتری به بیننده نشان می‌دهند.

برای رفع این عیب، بهتر است اولا مراقبت بیشتری از کابینت‌های خود انجام دهید و در صورتی که شرایط نگهداری مطلوب این کابینت را ندارید، از کابینت هایگلاس استفاده نکنید و در ثانی، از رنگ‌هایی استفاده کنید که اثر رد انگشت و هر گونه کثیفی را کمتر نشان می‌دهند.

البته، جهت تابش نور نیز در این موضوع نقش دارد و شما با قرار دادن وسایل کم‌ کاربرد در کابینت‌هایی که در مسیر تابش نور بیشتر هستند، می‌توانید نیاز به تمیزکاری را در این کابینت‌ها کمتر کنید.

  • آسیب‌پذیر در برابر خط و خش

درخشندگی بالای کابینت هایگلاس ، تنها در لکه پذیری آن خلاصه نمی‌شود، بلکه از دیگر معایب کابینت هایگلاس ، مقاومت پایین آن در برابر خط و خش نیز هست؛ البته این کابینت، مانند هر کابینت دیگری ضربه و خط و خش را تاب می‌آورد اما به دلیل آن‌ که ظاهر آن درخشنده و شفاف است، هر گونه خط و خش و لکه را با وضوح بیشتری نشان می‌دهند!

لکه پذیری کابینت های هایگلاس

برای حل این موضوع نیز، باز هم باید مواظب کابینت‌های خود باشید، اجسام تیز و برنده را بر روی آن قرار ندهید و از برخورد اجسام با آن جلوگیری کنید تا زیبایی آن بیشتر حفظ شود. در نظر داشته باشید که زیبایی کابینت هایگلاس ، به زیبایی و درخشندگی آن است و اگر این مساله، به هر دلیلی تحت تاثیر قرار بگیرد، زیبایی کابینت از دست خواهد رفت.

  • از متریال هایگلاس ، نمی‌توانید به عنوان پیشخوان استفاده کنید:

از آنجا که پیشخوان یا کانتر آشپزخانه، محلی پر کار است و میزان فعالیت‌های روزانه بر روی آن زیاد است، نمی‌توان از هایگلاس به عنوان پیشخوان استفاده نمود زیرا به سرعت خط و خش می‌افتد و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

برای رفع این موضوع، باید از انواع مقاوم‌تر پیشخوان آشپزخانه مانند PVC ، سنگ و غیره استفاده کنید که مقاومت بیشتری در برابر خط و خش و ضربه داشته باشند.

  • هایگلاس لبه‌های تیزی دارد:

گوشه‌ها و لبه‌های کابینت هایگلاس تیز است و اگر این مساله برایتان اهمیت دارد، باید توجه بیشتری به آن کنید. به عنوان مثال، اگر کودک یا حیوان خانگی دارید، بهتر است لبه‌ها و گوشه‌های کابینت را که بیشتر در معرض آسیب رساندن به کودک هستند را با ضربه‌گیر بپوشانید تا به فرزند شما آسیبی نرساند.

  • کابینت هایگلاس، ضد آب نیست!

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، یک سوی کابینت هایگلاس از روکش پلکسیگلس که لایه‌ای پلاستیکی است، تشکیل شده است و همان‌طور که می‌دانیم، پلاستیک در برابر رطوبت، عایق است. اما این مساله، منحصرا به لایه‌ای مربوط است که پلکسی گلاس بر روی آن کشیده شده است. این سمت هایگلاس ، چنانچه آسیبی ندیده باشد، در برابر نفوذ آب، مقاوم است اما درزها و سمت دیگر هایگلاس،  این ویژگی را ندارد و به همین دلیل، این کابینت‌ها به طور کامل ضد آب و ضد رطوبت نیستند و در صورتی که آب به درون آن نفوذ کند، آسیب دیده و دچار باد کردگی و تخریب بافت می‌شوند.

  • قیمت نسبتا بالا

چنانچه تمایل دارید از کابینت هایگلاس به عنوان کابینت آشپزخانه استفاده کنید، بهتر است از انواع باکیفیت و یا نمونه‌های خارجی آن استفاده کنید. در بازار امروز، ورق‌های هایگلاس، با قیمت‌های متفاوت و البته کیفیت‌های مختلف، تولید و به بازار عرضه می‌شوند و اگر شما به دنبال یک کابینت باکیفیت و بادوام هستید بهتر است از نمونه‌های عالی‌تر آن که طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارند استفاده کنید.

برای تشخیص کابینت هایگلاس باکیفیت از انواع ارزان‌تر آن، لازم است بدانید که ورق‌های هایگلاسی که کیفیت بالاتری دارند، رنگ‌های متنوع‌تر و شفاف‌تری دارند و درخشندگی آن‌ها نیز بالاتر است. همچنین، هر چه سطح ورق هایگلاس، صاف و صیقلی‌تر باشد و تاب یا فرورفتگی نداشته باشد، کیفیت آن بالاتر است. ورق‌های هایگلاس که از متریال ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر تهیه شده‌اند، به اندازه‌ی کافی صاف و صیقلی نیستند و اگر سطح آن را مشاهده کنید، خواهید دید که تاب دارند. اگر تمایل دارید از کابینت هایگلاس استفاده نمایید، پیشنهاد ما این است از انواع باکیفیت آن که طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارند، سفارش دهید تا دوام و زیبایی کابینت‌های شما بیشتر باشد.

  • زرد شدن کابینت‌های سفید رنگ در برابر حرارت:

بعضی از انواع کابینت هایگلاس رنگ، چنانچه در برابر حرارت و گرمای زیاد قرار بگیرند، رنگ زردی پیدا می‌کنند. البته این گرما در حد گرمای آشپزخانه نیست و این اتفاق معمولا برای کابینت‌های زیر اجاق گاز یا فر رخ می‌دهد.

برای جلوگیری ازین رخداد نامطلوب، در وهله‌ی اول بهتر است از ورق‌های باکیفیت هایگلاس استفاده کنید که از متریال بهتر و بادوام‌تری تشکیل شده‌اند و در گام بعدی از اجاق‌گازهای استاندارد که شعله‌ی استاندارد و نرمالی دارند، استفاده کنید و در نهایت، کابینت‌های گازی را از رنگ‌های تیره‌تر انتخاب کنید.

  • برای قسمت‌هایی که دو سویه‌ی کابینت نمایان است، باید از دو ورق هایگلاس استفاده کنید:

پیشتر نیز گفته شد، که پوشش پلکسی‌گلس، تنها یک‌سوی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود و سمت دیگر را با روکش ارزان‌قیمت‌تری می‌پوشانند. در طراحی و دیزاین آشپزخانه، چنانچه قسمتی باشد که هر دو سوی ورق هایگلاس قابل مشاهده باشد، باید از دو ورق هایگلاس در کنار هم استفاده نمود.

کابینت هایگلاس بدون دستگیره

سخن پایانی :

همه‌ی انواع کابینت آشپزخانه دارای معایب و مزایای منحصر بفردی هستند که لازم است شما به عنوان مشتری و خریدار آن‌ها را بدانید و سپس دست به انتخاب بزنید. به طور کلی، هر نوع کابینتی که برای آشپزخانه‌تان انتخاب کنید، دارای نقاط قوت و نقاط ضعفی خواهد بود و این‌گونه نیست که کابینتی را بیابید که هیچ‌گونه ایرادی نداشته باشد، حتی گران‌ترین و ارزشمندترین متریال، که همان چوب طبیعی است، در برابر نفوذ آب آسیب‌پذیر است! اما شما با دانستن مزایا و معایب هر کابینت، می‌توانید انتخابی شایسته با توجه به نوع زندگی خود انتخاب کنید. کابینت هایگلاس در کنار معایبی که دارد، مزایای غیرقابل انکاری نیز دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به درخشندگی فوق‌العاده‌ی کابینت هایگلاس ، انعکاس نور بسیار بالا، بزرگتر نشان دادن آشپزخانه، نحوه‌ی تمیزکاری بسیار آسان، تنوع بالای رنگ و طرح و مواردی ازین دست اشاره کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *